Leta i den här bloggen

24 apr. 2016

Berättande texter

En viktig del i svenskundervisningen är att skriva olika typer av texter. Under veckan började vi fundera på hur vi kan utveckla våra berättande texter mer. Vi valde att utgå från bilder för att göra det mer begripligt. Första bilden på ett hus ritat med blyerts fick vara utgångspunkten för vårt samtal. Barnen tyckte att den bilden var lite för enkel och kom med förslag på hur bilden kunde utvecklas. Vi gjorde det steg för steg för att tillslut få till den "perfekta" bilden med detaljer och mycket färg. Något slarvigt ritat av fröken tyckte barnen men de förstod ändå poängen med övningen.




Nästa steg var att titta på olika texter och jämföra dem för att se vilken av dem som var mest intressant att läsa. Vi pratade om att adjektiv är bra att använda för att göra berättelsen mer intressant och innehållsrik. Tillslut skrev vi tillsammans om en text i ett försök att göra den mer intressant att läsa. Här nedan är texten vi utgick ifrån.

Det var en dag då jag skulle cykla till skolan. Jag gjorde mig i ordning och cyklade iväg. Det var varmt ute. Jag svettades. När jag kom fram såg jag att det var tomt på skolgården. Ingen hade kommit än. Jag väntade, men ingen kom. Dörren in till kapprummet var öppen. Jag svettades. Klockan var 8. Men hade den inte varit det länge nu? Jag tittade in i klassrummet genom fönstret och såg att klockan där var halv 9. Jag måste ha försovit mig. De andra hade redan börjat. Jag gick in.

Här är Gula gruppens omskrivna text.

Solen sken en varm dag när jag skulle cykla till skolan. Jag gjorde mig i ordning och cyklade snabbt. Jag var jättevarm när jag kom fram. Jag svettades jättemycket. När jag kom fram till den gamla skolan såg jag att det var så tomt, det såg nästan grått ut på den smutsiga skolgården. Ingen hade kommit än till skolan där allt var mörkt och kalt. Jag väntade länge länge på den mörka skolgården men ingen kom. Dörren var öppen in till kapprummet så jag gick in och där var det hett. Jag svettades inne i det heta kapprummet. Klockan tickade på och var nu åtta. Den hade varit det ganska länge nu, jag blev fundersam. Jag tittade försiktigt in i klassrummet genom ett smutsigt fönster och såg att klockan där var halv nio. Jag måste ha försovit mig i min sköna säng. De andra hade redan satt sig på sina blå stolar och börjat. Jag skyndade mig in till klassrummet.

Här är Lila gruppens omskrivna text.

Det var varmt ute en morgon när jag cyklade till skolan. Jag gjorde mig snabbt i ordning och cyklade iväg med en väldig fart. Det var varmt ute även om klockan inte var så mycket. Jag svettades av solen så jag nästan svimmade när jag cyklade till skolan. När jag kom fram såg jag att det var tomt på skolgården, jag trodde det var söndag. Ingen hade kommit än jag såg ingen kompis någonstans. Jag väntade länge men ingen kom. Dörren var öppen, hjälp någon kanske har gjort inbrott? Jag svettades som en stor kokande sjö! Klockan var åtta och jag var alldeles varm. Men hade den inte varit det länge nu, det var så mycket varmare än förut. Jag tittade in genom det smutsiga fönstret och såg att klockan var halv nio. Jag måste ha försovit mig riktigt ordentlig på morgonen. De andra barnen hade redan börjat sin engelska lektion. Jag gick in och skämdes i klassrummet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar