Leta i den här bloggen

9 okt. 2015

Matematik - problemlösning

Som vi tidigare berättat tränar vi på att lösa matematiska problem. Barnen har också skrivit egna problem efter en speciell struktur så att de liknar varandra.

För att lösa problemen arbetar vi med olika uttrycksformer - konkret material, enkla bilder, mattespråk och förklaringar med ord. Dessa sätt att visa sina tankar hjälper oss att följa våra tankar och gör att vi lättare upptäcker om vi råkar tänka fel. Vi kan också lättare förklara för varandra vad vi menar. Det gör att vi resonerar kring matematik, vilket är ett av de viktigaste målen inom ämnet. Samtidigt argumenterar vi och redogör för våra beräkningar. Vi analyserar olika matematiska ord och hur de hänger ihop.

När barnen har ett problem med sig hem kan ni stötta dem genom att göra följande:

  1. Läs frågan och förstå vad du ska ta reda på.
  2. Stryk under matematiska ord i texten.
  3. Använd plockmaterial (exv. makaroner som ental och fjärilspasta som tiotal).
  4. Rita enkelt.
  5. Skriv med siffror och tecken (mattespråk).
  6. Skriv ett svar till frågan.

I skolan använder vi våra whiteboard-tavlor. Vi delar in dem i fjärdedelar och visar våra tankar på det sätt som ni ser i inlägget från 22 september. Överst i bloggen finns en långsmal sökruta. Där kan ni skriva in matematik och få upp aktuella inlägg om ämnet.

Ett exempel på hur en elev upptäcker att addition och multiplikation hör ihop.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar