Leta i den här bloggen

10 maj 2015

Kluringar i matematik

Sedan någon vecka tillbaka finns gemensamma kluringar i matematik uppsatta på matsalskorridorens fönster. Dit går man på rasten, ställer sig och funderar en stund och skriver sedan ner sitt svar på en liten lapp. Lappen läggs i en låda. Det finns kluringar på tre olika svårighetsgrader. 

Första veckan deltog 100 barn på nivå 1. Härligt! Vi använder kluringarna på lektioner både inför och efter att de suttit uppe. Till diagrammen nedan har vi övat på att avläsa y-axeln med stöd av tiotal. Vi förde diskussioner kring förhållandet mellan staplarna. Den ena är i stort sett hälften så hög som den andra eller den ena är dubbelt så hög som den andra. Vi räknade samman 67 och 33 och fick summan 100.  



Till detta diagram använde vi miniräknaren för att räkna ut summan av staplarna A, B, D och E. Då dök talet 33 upp, vilket var samma tal som antalet felsvar. Den högsta stapeln visade 67 personer, alltså antalet rätta svar. Intressant.



Svarsfördelningen utifrån förra veckans kluring, som handlade om frukter och begreppet dubbelt.
Den som vill kan välja att lösa problemen på nivå 2 eller 3. De kräver förstås högre kunskaper och färdigheter än vad nivå 1 gör. 

Det har varit kul att se flera barn stå samtidigt och försöka lista ut svaren. Vår förhoppning är dessa kluringar skapar nyfikenhet och engagemang kring matematik och att barnen ser en progression i lärandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar