Leta i den här bloggen

5 mars 2015

Naturvetenskapligt arbete

Nu drar vi igång temat Fast eller flytande. Med barnens förförståelse som grund undersöker vi föremål och vätskor inom skolämnena fysik och kemi. Under en längre tid kommer vi att fördjupa oss i olika föremåls och ämnens egenskaper. Vi kommer att jämföra och sortera, diskutera och dra slutsatser. Genom hela arbetet använder vi ett naturvetenskapligt arbetssätt.

Nedan har ni redan nu i ett litet bildspel möjlighet att få en inblick i vårt tema, de föremål som kommer att användas och de begrepp som vi fokuserar på att förstå.

Bildspel:  Inblick i temat (klicka)

Barnen har beskrivit hur de tänker att en forskare eller uppfinnare arbetar och jag har här kompletterat med några mer vetenskapliga ord.

Naturvetenskapligt arbete
RTRTR

Vara intresserad
Jämföra och sortera
Lösa problem och undersöka
Tänka på säkerheten
 Vara noggrann

Planera, rita och dokumentera

Tänka ut och göra förutsägelser

Gissa och ställa hypoteser

Bygga och prova flera gånger

Titta noga och observera

Fortsätta kämpa och inte ge upp

Dra slutsatser och sammanfatta

Upptäcka!

Vi ser fram emot många intressanta stunder, då vi får möjlighet att samarbeta, samtala och dokumentera kring våra upptäckter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar