Clownerna
Att matematik och svenska kan höra ihop blev extra tydligt förra fredagen när barnen fick en samarbetsuppgift som i början handlade om udda och jämna tal och som avslutades med att skriva en text om en clown. Uppgiften gick ut på att två och två slå med två tärningar. Utifrån antalet prickar skulle de sedan rita t.ex ett öga, en hatt, en mun osv (barnen hade instruktioner med vad de skulle rita på en spelplan utifrån antalet prickar tärningarna visade). När de spelat klart och ritat färdigt hördes en del utrop som "jamen det blev ju en clown". Nedanför ser ni två exempel på detta.
Sagoarbete
I fredags var det dags att starta upp ett litet nytt arbete kring sagoskrivandet. Till hjälp använde vi oss av svt play och programmet Sagomattan. Där fick vi lära oss att de flesta sagor innehåller fem punkter.
Frågetecknet symboliserar huvudpersonen i sagan.
Åskmolnet symboliserar problemet som dyker upp.
Paraplyet symboliserar hjälparen.
Solen symboliserar lösningen på problemet.
Utropstecknet symboliserar slutet på sagan.
När vi sett det första avsnittet av Sagomattan började vi gemensamt att skriva en saga där de fem punkterna skulle ingå. Den Gula gruppen kom på en saga om en flygande häst. Den Lila gruppen skrev en saga om superhjälten Energina. Att modellera tillsammans hur en saga är uppbyggd och att skriva en text tillsammans är första steget i sagoprocessen. När vi kände oss nöjda med sagan fick alla barn rita egna bilder till den gemensamma texten. Arbetet fortsätter under nästa vecka med att färdigställa sagan och göra egna små böcker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar