Leta i den här bloggen

19 okt. 2014

Matematik

Olika användbara matematiska begrepp dyker hela tiden upp. Nu senast har det handlat om fler än och färre än. Det är förstås viktigt att förstå vad begreppen betyder, men också hur de kommer till nytta på riktigt. När ett begrepp lyfts är sedan barnen mycket uppmärksamma på att det plötsligt dyker upp i ett annat sammanhang. Prova hemma också att just nu använda fler och färre mer medvetet. Då blir matematiken knuten till barnens vardag.

Gensvaret på läxan med egenhändigt ihopbyggda tallinjer var stort och positivt. Under veckan kommer vi att ta del av varandras bilder i en presentation och klistra in dem i våra böcker för att sedan använda dem när vi ökar och minskar. När ni framöver talar om dessa begrepp hemma ska ni notera om era barn ser tallinjen växande åt höger. Det är mycket viktigt för framtida addition och subtraktion.

Likhetstecknet är också intressant. När vi läser 3+2=5 säger vi 3 plus 2 är lika mycket som 5. Vi undviker att säga "blir 5". Fokus ligger på att se att det finns lika många på båda sidorna av tecknet. Vi kan lika gärna skriva 5=3+2. Detta är nödvändigt att förstå för att förbereda för framtida övningar inom algebra och förståelse för ekvationer.

Ytterligare en sak är aktuell inom matematiken just nu. Det handlar om att betala och få växel tillbaka. Med andra ord om att minska/ta bort/subtrahera. Vi köper med en femkrona och handlar exv. 2 sega råttor för 1 krona styck. Då ritar vi fem enkronor och kryssar över så många som affären behåller. Sedan konstaterar vi att vi får 3 kronor tillbaka. Detta knyter vi till 5-kamraterna (3+2=5) och kommer snart att bygga på sambandet med något vi kallar för talfamiljer. Om man kan 3+2=5, kan man också 2+3=5, 5-2=3 och 5-3=2. Mycket socialt prat om kamrater och familjer i matematiken alltså.

Hör av er om ni funderar kring något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar