Den här veckan har vi börjat arbeta i något som heter "Classroom", vilket är ett digitalt klassrum. För att eleverna ska vara väl förberedda inför veckan som kommer har eleverna börjat skriva ett kom-ihåg-dokument som ligger i detta digitala klassrum. Vi kommer att fortsätta med detta varje fredag.
Nästa vecka har vi studiedag på onsdag (ingen skola men fritids är öppet som vanligt). På torsdag kommer bokbussen till oss. Eleverna har engelska-läxa som vanligt till torsdag.
I geografin har vi bl. a. arbetat med olika sorters kartor, natur- och kulturlandskapet och istidens påverkan på naturen. Denna vecka har vi lärt om Södermanland, eleverna har sett film och skrivit faktameningar. Klassen har också hunnit med två kartuppgifter, dels en om Södermanlands karta dels en kartövning med Sveriges landskap. I slutet av arbetsområdet kommer eleverna testas på att de kan placera ut de 25 landskapen.
Vad gäller engelskan är det viktigt att eleverna har med sig den gula glosboken till torsdagar. Där får eleverna klistra in en lapp om vad nästa läxa handlar om och den skriftliga delen av läxförhöret görs också i den boken. Öva gärna med ditt barn att räkna till 100 genom att rabbla tillsammans, säg telefonnummer eller helt enkelt be dem säga vissa tal. En del elever tycker det är svårt.
I matematiken har vi börjat arbeta med målet "Att kunna räkna addition och subtraktion med huvudräkningsmetoder" och vi kommer snart att komma in på målet "Att kunna räkna addition och subtraktion med skriftliga metoder" (uppställning/algoritmer). Vi har gått igenom och reflekterat över olika sätt att kunna räkna snabbt i huvudet, diskuterat vilka strategier som kan vara på i olika uppgifter. Här kommer förmågorna att kunna föra matematiska resonemang in (kunna berätta hur jag tänker) samt att kunna följa matematiska resonemang (kunna förstå och följa med när någon annan berättar hur han/hon tänkt). Den sista förmågan är lite klurig och vi hjälps åt att påminna varandra om att det är viktigt att lyssna på sina kamrater när de kommer med smarta tankar :)
Ny värdegrundstrappa för v.38, 39 och 40 är "Jag bidrar till arbetsro". Ja, vad innebär arbetsro, varför behövs det, vad kan det leda det till och hur kan vi hjälpa varandra till att bidra till arbetsro? Efter dessa diskussioner har vi listat vad just vår grupp behöver tänka på för att få så bra arbetsro som möjligt. Det är till exempel att bli tyst direkt vid "klappen" och att ha "lyssnarposition" när någon pratar. Be gärna ditt barn berätta om detta arbete hemma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar