Leta i den här bloggen

24 nov. 2016

Sortera och argumentera

Vi är i full gång med arbetsområdet som vi valt att lite enkelt kalla Nyköping. Vi har under några veckors tid fördjupat oss i hur det var att leva och bo i Nyköping under Forntiden. Släbro är en plats vi speciellt har riktat in oss på. Vi har diskuterat och funderat kring varför Nyköping blev en så viktig handelsplats under den här tiden. Samtidigt som vi läst olika texter har vi också utökat ordförrådet med begrepp som t.ex. skyddad vik, hålväg, farled, runstenar, hällristningar m.fl. Vi har lärt oss att hitta i ordböcker och att försöka förklara svåra ord för varandra.

Under den senaste veckan har vi riktat in oss lite mer på hur människor bodde och försökt dra paralleller kring det vi redan lärt oss om de tre olika tidsperioderna Stenåldern, Bronsåldern och Järnåldern. En av uppgifterna var att tänka kring de djur som fanns på gårdarna och som idag är en del av bondgården.

Eleverna fick 8 lappar med olika bondgårdsdjur på och en medföljande instruktion. "Ni ska tillsammans i gruppen sortera djuren". Syftet var att samarbeta, sortera och att också kunna argumentera för sin åsikt. Många fina tankar och idéer kom fram bland barnen och det var intressant att lyssna på hur varje grupp hade tänkt med uppgiften. Under kommande veckor kommer barnen att fördjupa sig kring ett av djuren. De kommer att arbeta i grupper och få verktyg för hur de på bästa sätt skriver en fakta text. De kommer också att redovisa sina arbeten för varandra.

Här kommer några bilder från den lektionen.

 Bild 1: Här har barnen sorterat efter vilka djur man inte behöver slakta för att få mat och vilka djur man måste slakta.

Bild 2: Den här gruppen har sorterat efter favoritdjur och djur som inte är så omtyckta.

Bild 3: Barnen har tänkt till kring en tidslinje och försökt placera djuren efter hur de "kom" till Sverige. Höna, katt och gås var de alla överens om kom till Sverige under Järnåldern men övriga var de lite osäkra på.

Bild 4: I den här gruppen jämförde barnen längden på djurens svansar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar