Under den senaste veckan har vi riktat in oss lite mer på hur människor bodde och försökt dra paralleller kring det vi redan lärt oss om de tre olika tidsperioderna Stenåldern, Bronsåldern och Järnåldern. En av uppgifterna var att tänka kring de djur som fanns på gårdarna och som idag är en del av bondgården.
Eleverna fick 8 lappar med olika bondgårdsdjur på och en medföljande instruktion. "Ni ska tillsammans i gruppen sortera djuren". Syftet var att samarbeta, sortera och att också kunna argumentera för sin åsikt. Många fina tankar och idéer kom fram bland barnen och det var intressant att lyssna på hur varje grupp hade tänkt med uppgiften. Under kommande veckor kommer barnen att fördjupa sig kring ett av djuren. De kommer att arbeta i grupper och få verktyg för hur de på bästa sätt skriver en fakta text. De kommer också att redovisa sina arbeten för varandra.
Här kommer några bilder från den lektionen.
Bild 1: Här har barnen sorterat efter vilka djur man inte behöver slakta för att få mat och vilka djur man måste slakta.
Bild 2: Den här gruppen har sorterat efter favoritdjur och djur som inte är så omtyckta.
Bild 3: Barnen har tänkt till kring en tidslinje och försökt placera djuren efter hur de "kom" till Sverige. Höna, katt och gås var de alla överens om kom till Sverige under Järnåldern men övriga var de lite osäkra på.
Bild 4: I den här gruppen jämförde barnen längden på djurens svansar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar