Vi vill förtydliga tidigare inlägg för att undvika
missförstånd.
Som ni säkert förstår är vår prio ett att alla 50
elever ska utvecklas positivt för att nå så långt som möjligt. Vårt uppdrag som
lärare är att ge alla elever individuellt goda förutsättningar för att nå de
nationella målen i alla ämnen i slutet av åk 3.
Anledningen till att vi vill vara restriktiva med
ledigheter är att vi vill ge alla elever lika stor chans till förståelse och ge
alla en känsla av helhet.
Situationen som var under förra läsåret då vi hade
många ledigheter och stor sjukfrånvaro i kombination, innebar att
undervisningskvalitén sänktes och progressionen saktade in. Vi vill verkligen
undvika liknande hinder under detta läsår för allas bästa.
Vi förstår såklart att även en semesterresa
också är berikande och utvecklande på många sätt. Det vi vill få fram är
att det är svårt för oss att efter en ledighet erbjuda liknande lärsituationer
som eleven missat. Det behöver ni som föräldrar ta med i beräkningen när ni
söker ledighet. Lektionerna handlar om att diskutera, jämföra, förstå ett
samband, se skillnader och att visa sina olika förmågor. Det kan vara svårt att
ta igen det hemma och svårt för oss att se hur detta utvecklas. Finns det
färdigt material som resten av gruppen använt lägger vi det såklart åt sidan.
Vi önskar att vi kunde hjälpa till vid ledigheter, men måste prioritera de
elever som varit frånvarande på grund av sjukdom.
Vi gör en individuell bedömning när ni lämnar in
ledighetsansökningar utifrån de kriterier som står i skollagen. En del
ansökningar kommer vi lärare att avslå, men då kan rektor godkänna ledigheten
ändå. Nedan finns några citat och tolkningar av Skollagen.
Skollagen kap
7 §18
En elev i en skolform som avses i 17 § får beviljas
kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Om det finns
synnerliga skäl får längre ledighet beviljas.
En elev i en skolform som avses i 17 § får beviljas
kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Om det finns
synnerliga skäl får längre ledighet beviljas.
Rektorn beslutar om ledighet. Rektorn får inte uppdra
åt
någon annan att fatta beslut om ledighet som avser längre tid
än tio dagar.
någon annan att fatta beslut om ledighet som avser längre tid
än tio dagar.
Det betyder
att:
Rektorn kan bevilja en elev en kortare ledighet. Om det finns synnerliga skäl får längre ledighet beviljas. Ett beslut om ledighet ska grundas på en samlad bedömning av elevens situation. Omständigheter som kan ligga till grund är
Rektorn kan bevilja en elev en kortare ledighet. Om det finns synnerliga skäl får längre ledighet beviljas. Ett beslut om ledighet ska grundas på en samlad bedömning av elevens situation. Omständigheter som kan ligga till grund är
· frånvarons
längd,
· elevens
studiesituation,
· möjligheterna
att på olika sätt kompensera den förlorade undervisningen samt
· hur
angelägen ledigheten är för eleven.
Det är rektorn som ska besluta om
ledighet. Rektorn får uppdra åt någon annan att fatta beslut om ledigheter upp
till tio dagar.
Hälsningar
Anna & Camilla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar