Nu börjar vi det mer konkreta arbetet med Bryngelstorpskolans värdegrund. Under två veckor kommer fokus att ligga på att komma i tid. Vi kommer att uppmuntra barnen och berömma när de lyckas. Att alla är på plats vid lektionens start är en av grundförutsättningarna för att lektionerna ska kunna börja i tid. Man visar både sig själv och andra respekt genom att använda sin tid i skolan väl.
Barnen har identifierat olika tillfällen under en dag hos oss där det är viktigt att vara i tid, både i skolan och när man går på fritids. Utifrån deras tankar har vi valt ut några gånger under dagen, då det är lätt att mäta och se om de lyckas. Vi kommer att uppmärksamma följande tillfällen: Lektionsstart på morgonen 8.15, efter rast 10.15, efter lunch 11.25 och efter rast 12.30. Alla som är i kapprummet när vi öppnar dörren och alltså kan gå in när det är dags att börja, lägger en ärta i ett litermått.
På fritids vill vi uppmuntra barnen på Mattisborgen att direkt när skolan slutar säga till att de är på plats eller att de går hem. Vid mellissamlingen gäller det också att komma direkt när det visslas. Utefritids uppmärksammar sina samlingar. Jag vet att några familjer inte har lämnat in sina fritidsscheman ännu. Det passar bra att fixa det nu så hjälper ni barnen att lyckas.
Mot slutet av dessa två veckor tittar vi på en trappa med fyra trappsteg. Trappan visar barnen hur de kan utvärdera sin egen insats. Den ska hjälpa dem att se om de behöver förbättra sig lite till eller om de är helt nöjda. Vi skriver också om hur vi har lyckats under perioden.
I samband med detta arbetar vi även med tid inom matematiken. Vi har börjat med årets indelningar i månader, kvartal, årstider och veckor, lyft fram våra födelsedagsdatum och tränat på att skriva datum. Denna vecka visar alla hur bra de är på att avläsa tider på klockan och hur väl de förstår hur den är uppbyggd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar