Leta i den här bloggen

18 jan. 2015

Matematik

Nu är vi inne i ett arbetsområde som tränar hälften och dubbelt. Vi resonerar kring hälften av hela saker, t.ex. ett halvt äpple eller en halv fotbollsplan. Barnen ska kunna dela upp exv. en rektangel på flera olika sätt. Ha ett flexibelt tänkande och se vilka former eller saker som inte går att dela på hälften.

Vi övar också på att räkna ut hälften av antal, d.v.s. veta hur många saker två personer som delar lika får, hur många kulor du får om vi har 20 tillsammans. Man ska klara av att snabbt se hur talen upp till 10 delas på hälften.
Kopplat till problemlösning såg arbetet ut så här: Emma och Oskar har en femkrona och tre enkronor. Hur kan de göra för att dela lika på pengarna?
Addition för att få summan 8.

Subtraktion är en väg för att konstatera hälften.
Likhetstecknet visar att fyra är lika mycket som fyra.

Flera ville tänka konkret och växla femkronan i kiosken eller på banken.

Barnen uttryckte sig med ord, symbolspråk och i bild. De berättade för varandra muntligt också. Kul!

Till hälften kopplar vi begreppen jämna och udda tal. Vi konstaterar att jämna tal går att dela lika, men att uppgifter med udda tal får lösas på annat sätt.

Vidare gäller det att kunna använda denna kunskap om hälften och exv. rita hälften så många bilar som bussar. Vi tränar också på att tänka ut hur många kottar vi ska plocka om stenarna som vi har är 4 och stenarna ska vara hälften så många som kottarna. Lite att bita i, men med konkreta saker går det att resonera sig fram till rätt svar.

qqqq tttttttt
Framöver lyfter vi dubbelt på liknande sätt. Hemma stöttar ni barnens utveckling genom att uppmärksamma tillfällen där hälften dyker upp, vilket är ganska ofta.

Prova gärna med större tal om det känns rätt. Det går också alltid att spontant höja nivån om ni märker att barnet förstår och vill testa en utmaning. Jag väljer att lägga läxan på en grundläggande nivå för att alla ska känna att de kan och bygga upp självförtroendet. Läxan ska man också i så stor utsträckning som möjligt klara av på egen hand. Den ska vara en repetition på det vi gör i skolan och helst inte presentera något nytt, mest befästa. Nivån på barnens matematikkunnande varierar stort i gruppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar